Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Waktu-waktu terbaik untuk Otak

Friday, November 25, 2011 1 ,000,000 terlepas cakap
Salam Maal Hijrah..

Hari ni, aku nak kongsikan dengan korang satu info yang agak-agak berguna untuk kepala hotak kita. Ok info ni berkaitan dengan waktu atau 'time' (kata orahng kampung nenek aku lah)yang baik untuk hotak kita. Berhubungan dengan status Kampung Pecah a.k.a WeAreSabahanBlogger, yang bertanyakan waktu yang makan yang baik, seawal atau selewatnya di malam hari. Tapi info ni tak dak lah berkaitan sangat dengan status tu, syikit-syikit jak ada. Ok cukup lah merepek tu, JOM! kita tengok apa barang yg mau jual tu. Zaaaassssssssssss....

Sebagai pembuka kata,

Korang jangan pikir tu tenaga atau enerji saja yang korang guna seharian. Kepala hotak juga memainkan peranan yang cukup penting. Kalau kepala hotak korang dah tak betol awal-awal pagi, silap-silap sebelah petang kamu di saaaaana Bukit Padang (rumah paling bahagia di KK. Otak ni pun ada waktu-waktu yang ianya dapat bekerja dengan baik kalau kena dengan waktu dan keja atau aktivitinya. Tapi soalnya, apakah waktu yang terbaek dari ladang dan lautan dalam tu? Apa pula aktiviti yang sesuai dengan waktu tu?



Waktu subuh.

Waktu subuh ni jangan main-main, waktu ni lah yg amat baik untuk otak. Waktu subuh adalah waktu di mana oksigen-oksigen yang baik, segar dan bermutu tinggi keluar dari perut bumi. Dato' Hj Mohd Fadzilah Kamsah (DMFK) menyarankan budak-budak yg nak belajar, mengulangkaji pelajaran dan sebgainya dilakukan diwaktu ini, kerana waktu ini otak amat mudah untuk menerima pelajaran, dengan keadaan yang tenang dan oksigen pula..perrrrr gua cakap lu terbaik. Korang tak pecaya? Bangun subuh nanti korang keluar rumah, pegi hirup udara tu..apa rasanya, pastu komen di sini.

Jam 7-9 Pagi. Waktu yang paling best untuk meningkatkan semangat dan ghairah.


Hamboiiiii..sebot jak ghairah suka terus lelaki ar. Ilia Karatsoreos, PhD, ahli saraf dari Rockefeller University berkata waktu ini adalah waktu yang terbaik dan sempurna untuk meningkatkan ikatan dengan pasangan masing-masing ketika baru bangun. Ok korang jangan tanya aku kenapa..korang cek sendiri lah apa perubahan pada diri korang waktu bangun tidur.

Hal ini karena kadar hormon oksitosin (hormon cinta)korang berada di tahap gaban (tertinggi) setelah bangun tidur. Waktu ini merupakan saat yang tepat untuk memperkuat hubungan dengan orang-orang yang paling penting dalam hidup. Pengkaji orang putih berkata bahawa kadar oksitosin pada laki-laki akan beransur-ansur menurun seiring dan sejalan dengan waktu.

Jam 9-11 pagi. waktu baik untuk kreativiti otak

Pada waktu ini, kepala hotak kita akan melepaskan hormon kortisol (hormon stress) yang cukup dan tepat, sehingga dapat membantu kita fokus dan fokus dan fokus. Tak payah risau dengan usia, hal ni tak dak kaitan langsung dengan usia.

Kalau korang nak taw, waktu ni lah yang sesuai untuk korang belajar atau kerja kerana waktu ni baik untuk otak bekerja seperti menganalisis atau memberikan konsentrasi yang penuh. Waktu ni lah idea-idea 'gila' akan muncul dan berkembang. So opis hour awal pagi jangan lambat atau ponteng, nnt bos/cikgu kamu jadikan kamu gila pula.

Jam 11 pagi-2 petang. Waktu yang terbaik untuk kerja-kerja yang sukar.

Pengkaji Jerman berpendapat, waktu ni, hormon melatonin (hormon tidow) telah jatuh menjunam teruk sehingga tubuh telah siap siaga untuk melaksanakan sebarang tugas, kerja atau projek yang sukar dan berat.

Tapi adalah baik sekiranya korang jangan memandai untuk jadi superman hendak lakukan segala-galanya secara serentak. Maksudnya elakkan melakukan kerja yang banyak dalam masa yang sama. Kerana silap-silap konsentrasi korang akan hilang, kalau korang kerja di projek binaan, bukan setakat konsentrasi hilang, nyawa korang pun boleh hilang.

Jam 2-3 Petang. Waktu yang baik untuk rehat.

Ok waktu ni bagi aku bukan saja untuk kepala hotak korang tapi untuk perot. Waktu ni adalah waktu mencerna makanan yang korang bedal masa lunch tadi. So, tubuh korang tarik darah yang dilepaskan ke hotak dan dialihkan ke perot untuk membantu pencernaan. Kesannya, bajet darah yang ke otak akan berkurang sedikit berbanding sebelumnya, kesan lainnya adalah korang akan rasa..zzzzzz.. Sebab itu lah waktu ni korang jangan keja, tapi rehat dan rehat.

Jika korang tetap kepala batu, nak juga lawan mengantuk tu, cuba try test jalan-jalan, buat meditasi sikit, tak pun korang minum air putih. Perkara ni akan membantu sirkulasi dari dan seterusnya akan menambah pengaliran darah ke otak.

Jam 3-6 petang. Kolaborasi.

Apa benda tu? "Pada saat sekarang otak akan merasa sangat letih," ujar Paul Nussbaum, PhD, seorang neuropsikolog klinik. Otak pada waktu ni tak lagi setajam pada waktu-waktu sebelumnya. Oleh itu, korang boleh la take time bersama rakan-rakan atau family korang, paling tidak pun buatlah sesuatu yang berbeza dari kerja korang. Pegi terjun pejabat korang ker..

Jam 6 sore-8 malam. Khas untuk korang.

Diantara jam tersebut, pengkaji berpendapat bahawa otak sudah masuk dalam lingkungan 'pemeliharaan', iaitu ketika ini melatonin korang masih berada di tahap rendah.

Tak ada salahnya untuk korang berjalan-jalan seorang diri atau bersama teman-teman, menyiapkan makan malam atau menikmati waktu yang berkualiti bersama anggota keluarga.

Jam 8-10 Malam. Santai-santai.


Pada saat ini terdapat transisi dari keadaan terjaga menjadi mengantuk, kerana kadar hormon melatonin akan meningkat cepat. Sementara itu kadar serotonin (neurotransmitter yang berhubungan dengan semangat) akan menjadi pudar.

Rubin Naiman, PhD pakar masalah tidur dari University of Arizona's Center for Integrative Medicine berkata sekitar 80% serotonin akan dirangsang dari sinaran matahari, sehingga jika matahari tenggelam kadar serotonin dalam tubuh juga berkurang.

"Pada malam hari ketika otak sudah letih, merupakan cara terbaik untuk membuat tubuh menjadi santai seperti menonton film lucu lucah, dengar radio atau melakukan hal-hal yang boleh membuat tubuh santai atau rileks," kata Naiman.

Jam 10 malam dan ke atas. Tunda semua kerja, sekarang korang pegi TIDO!!

Waktu ni, korang jangan tanya aku nak buat apa. Sekarang korang pegi atur tempat tidur, dan cahaya lampu bilik korang. Lepas tu tido. Korang usahakan untuk tido yang secukupnya agar otak korang dapat tenaga semula yang cukup dan optimum untuk beliau bekerja keesokan harinya. Cahaya lampu yang sesuai kemalapannya akan membantu kepala hotak untuk isterirehat.istirehat. Aku dengar, cahaya lampu yang terang untuk tido boleh menyebabkan kanser. korang google sendiri lah.

AKukata : dah cukup aku merepek untuk hari ni. ada sebrang penambahan info, kongsikan bersama aku ar..


1 comment

October 5, 2016 at 6:49 PM

Thanks!

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...