Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Ganjaran 25,000 yuan Sebagai penghargaan cubaan menyelamatkan Yue Yue

Thursday, October 27, 2011 2 ,000,000 terlepas cakap
Salam kemanusiaan kepada semua warga dunia..

Korang ingat lagikan kisah adik yue yue. Kisah sadis yang bukan saja mengejutkan rakyat Malaysia yang prihatin, tapi turut mendapat perhatian warga gelobal. Kisah kali ni kira updated dari kisah tersebut. Kali ni aku tak nak ceta sal pembunuh yang melanggar mati adik yue yue telah di dakwa. Tapi aku nak bawakan kisah nenek yang telah menyelamatkannya. Mesti ada yang taw, mesti ada juga yg terlupa-lupa kali.. bha JOM!!!kita baca syama-syama..

13 Oktober lalu, Yue yue telah dilanggar di sebatang jalan yang sempit di kawasan pasar Foshan, sehingga terpaksa dikejarkan ke hospital dan diletakkan di bawah jagaan rapi. Selang berapa lama, adik Yue yue telah meninggal dunia. Beberapa hari yang lepas, pemandu tersebut telah didakwa. Walaupun pemandu tersebut berkata dia dah menyesal dan tobat dah, tapi hukuman tetap hukuman.

Ok cukup ceta sal kronologi, jom beralih ke ceta wanita yang telah cuba menyelamatkan adik yue. Ketika menyelamat mangsa, beberapa orang turut berada di tempat kejadian, ada yang kata 18 orang. Dorang buat-buat tak nampak jew, tak taw la dorang ni nampak atau sengaja tak nak tolong.

Chen Xianmei, demikianlah nama wanita yang telah menarik perhatian media China. Bukan setakat media saja tapi pelbagai lagi Bero dan agensi kerajaan tempatan Foshan. Ratusan media tempatan dan asing berpusu-pusu cuba mendapatkan cerita sebenar dan perasaan beliau. Telepon bimbitnya menjadi 'Hotline' mengalahkan diva. Namun berulang kali beliau mengatakan kepada media yg tak nak faham ni yg beliau menolong adik yue bukan untuk jadi terkenal. Kesan daripada jasa baik beliau ini, hidupnya dan keluarganya seringkali di"serang" oleh pihak media. Ini saja yang mampu dan seringkali dia katakan kepada pihak media
“This is just a small thing. At the time, I just wanted to help a little. I didn’t think too much about it. There’s not much to say.”

Apa la pihak media ni, carilah benda laen yang boleh dibuat cerita. Tapi bagi aku, memang patut pun wanita ni dapat penghargaan.

Macam yang aku cakapkan tadi, pelbagai agensi telah memberikan pelbagai jenis penghargaan termasuklah wang. Namun apa yang wanita ni jawab bila ditanya apabila diberikan wang? Naaaah..
“I didn’t help her for money.


Sepanjang Majlis Penghargaan kepada beliau, teleponnya masih berdering-dering. Hahaha..mesti yang ramai mengaku sedara ni..



25k RMB mungkin tidak sebanding dengan pertolongan beliau. Namun, wanita ni kata, duit tu akan diberikan kepada adik yue yue. Ayat ni dia ckp sebelum adik yue dilaporkan meninggal








Haha yg ne aku gelak..sebab dalam byk2 panggilan tu, ada satu panggilan yag dia terima yang membuatkan dia meninggalkan majlis penghargaan kepada beliau tanpa berkata apa-apa. Panggilan dari cucu dia minta di ambik



Aku tertarik dengan satu komen mengenai kes ini. Komen ni dibuat oleh rakyat china sendiri.
If it was me, I would only call the police and then walk away, I would not help her up. Reason is as follows: 1, afraid of being accused, afraid that as soon as I saved her, her parents would come out accusing me of hurting her. 2, after saving her no one will claim her, and I have to foot the medical expenses, if her parents do not show up then it would be hard for me to leave/remove myself from the situation. 3, In the circumstance that we still do not know the specifics of the traffic accident, I’m afraid if I save her then the police will catch me as the perpetrator, I can only think of these, I hope other netizens can add more. If there are people who agree with me, please repost, and I also hope the editor/author will not delete this post, as I too am a good person/law-abiding citizen.


Sebagai rakyat Malaysia yang berbudi dan penyayang satu jak nasihat aku. Buat baek berpadah-padah, buat jahat..tak payah lah nak buat. Kita ada cara sendiri, budaya sendiri, cara hidup sendiri, dan hati budi sendiri..ko pikirlah sendiri bha.

Akukata : Terima kasih "Garbage Scavenging ayi Chen Xianmei", dan jangan fikir negatif kepada mereka yang tak tolong pula.


2 comments

October 27, 2011 at 3:11 PM

baru saya faham.. thanks hilangkan buruk sangka saya kepada yg tidak menolong.. :)

October 27, 2011 at 3:28 PM

@Cahya Qasehnya hurm..sebenarnya ada lagi sbb yg laen..^^

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...