Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

3 Perkara yang patut lelaki buat semasa pasangannya PMS

Friday, October 28, 2011 1 ,000,000 terlepas cakap
Memandangkan si 'dia' sedang menjalani satu tempoh yang agak sukar didekati, perlukah sang jejaka macho menghindarkan diri? Yer la dari buat masalah lebih baek menjauhkan diri. Kan? kan?

OK dengan sukacitanya tajuk entry adalah dirujuk.



untuk pengetahuan gurl-gurl disana, lelaki ni kalau dibagi pilihan tidak mau membuat sebarang masalah depan korang masa korang Pre-Menstrual Syndrome a.k.a PMS a.k.a senggugut sebab utama korang adalah lebih garang dari seekor singa dalam tempoh ni. Dalam tempoh ini, biasanya lelaki akan menjadi objek kemarahan mereka tak pun tu gurl tiba-tiba menangis tanpa sebab. Punca utama stress. Dari info si 'dia' bagi dan beberapa kawan pompuan aku, pompuan ni bila dalam PMS akan menjadi terlalu stress disebabkan kesakitan dan kurang selesa dengan keadaan tersebut. Jangankan PMS lelaki pun kalau tengah sakit atau dalam keadaan stress silap-silap kaki hinggap dikaki kalau ada orang yg buat hal.

ok kepada pria-pria di luar sana termasuk diri aku juga, ni aku kongsikan 3 saranan untuk korang buat supaya tidak timbul masalah semasa isteri atau pasangan korang tengah dalam tempoh bertenang.

1. Cuba Fahami Kesan Hormon Mereka


Wahai cik abang, marah, cengeng atau stress bukanlah personaliti sebenar pasangan korang tu tetapi itu adalah kesan daripada pergerakan hormon dalaman mereka semasa menstrual. Sepanjang tempoh ini pompuan lebih cepat marah, mudah menangis dan stress jer sepanjang masa. Cubalah fahami mereka, hindarilah sebarang kelakuan yang boleh mengundang buku lima mereka ke muka korang. Jangan korang buat lawak dengan keadaan dorang tu, macam yang aku cakap tadi, dorang ni cepat melenting. Melainkan kalau korang da sedia masuk ICU boleh la bercanda dengan dorang.

2. Jaga Kelakuan.

Jangan melakukan hal-hal yang boleh mengundang mala petaka. Jangalah suka suki buat perkara yang dia tak suka. Apa lagi dalam keadaan PMS ni, korang pegi buat perkara-perka yang boleh menimbulkan pergaduhan. Lepas dah gaduh, masing-masing tak nak kalah, silap-silap break. Tak ka kesian macam tu.

3. Berikan pertolongan atau bantuan

Semasa PMS ni lah, yang lelaki boleh menunjukkan sikap macho mereka. Berilah bantuan kepada mereka untuk mengurangkan bebanan tekanan dan stress mereka. Buat sang suami, korang boleh buat sebarang kerja rumah tangga, buang sampah ker, dodoikan anak ker tak pun pegi masak. Inilah masanya korang manjakan dorang habis-habisan.



Shyama, ginekolog Kothari, Times of India menyatakan bahawa menstrual boleh membuatkan wanita berada dalam keadaan stress dan tidak selesa. Jadi lebih baik jika para suami atau pasangannya memberikan pertolongan khusus selama beberapa hari saja. Ia menyarankan bahawa lelaki dapat menunjukkan cinta dan perhatian kepada wanita untuk mengurangi impak negatif dari perubahan hormon dan tubuhnya. "Katakan padanya bahawa dia cantik, meskipun penampilannya agak gemuk kerana retensi air pada saat seperti ini membuat tubuh wanita membesar. Memicit-micit otot bertujuan merelakskan otot adalah digalakkan bagi wanita yang sedang mengalami 'cuti' ini.

akukata: So kepada lelaki-lelaki, kurangkan kontroversi tingkat prestasi korang yer..selamat mencuba.


1 comment

October 29, 2011 at 2:34 AM

Haha.. great sharing! ;)

P/s: she's a lucky person!

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...