Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Malawi Windmill Boy

Wednesday, March 16, 2011 2 ,000,000 terlepas cakap
Kat dunia ni ramai manusia yang dilahirkan genius, walaupun pada zahirnya dirinya dan orang lain tidak melihat bakat tersebut, tapi dengan sedikit dorongan pasti kebolehan tu akan dapat ditemui. Macam kisah yang akan dipaparkan ini, daripada seorang pelajar buangan sekolah kerana tidak mampu membayar yuran akhirnya remaja ini telah mengejutkan dunia dengan hasil rekaan kincir anginnya yang mampu menghasilkan elektrik. kincir angin yang dihasilkan daripada bahan buangan seperti turbin, paip, paip kipas plastik.

kisah remaja ini bermula selepas dia tidak lagi ke sekolah. Pada usia 14 Tahun dia mula ke perpustakaan dan mula membaca buku-buku yang bertajuk 'Using energy'. Ohh lupa pla aku, nama remaja ni William Kamkwamba dari Malawi. Entah selepas tu, dia cuba godek-godek bahan-bahan yang telah dibuang dah berjaya menghasilkan kincir angin yang boleh menjana elektrik sekuat 12 wats. Jadi apa lagi, orang kampung pun berbaris-baris la maw cas henpon dorang. Kemudia dia pegi Upgrade kepada 40 volt pula. JOM!! tengok gambar-gambar budak ni..


































aku kata : kalau maw taw lebih lanjut..tekan ni..ini pla kata-kata remaja ni
Many, including my mother, thought I was going crazy - people thought I was smoking marijuana


2 comments

March 17, 2011 at 9:05 AM

tu la..jgn d pikir budak xabis skolah xpndai apa2.....sb skolah hny mberikn kita ilmu asas..dunia sbnar la yg mngajar kita sgalanya..

syukur juga budak ni pas baca buku kn! ha..jgn befesbuk ja..rajin2 baca buku atau baca google! ^_^

March 17, 2011 at 10:11 AM

@Finie Ramos aik macam mengata aku jak finie..huhuhuh yer la aku baca buku la bha ni cigu..

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...