Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

11 Fakta mengenai youtube

Monday, February 7, 2011 5 ,000,000 terlepas cakap
Youtube..sapa pengguna internet yang tak kenal youtube? semua pun rasanya tahu apa itu youtube kan? Rasanya sekarang satu semesta manusia atas muka bumi taw apa bendanya youtube tu. Alaaa tempat orang kongsikan klip video tu. Semua klip ada, cakap jak. Seram, lucu, gila, ganas, seram-seram sejuk, politik, tips dan banyak lagi. Kat sana juga la sebahagian kita ni jadikan tempat sebagai melepaskan kemarahan dengan upload video benci-benci dan provokasi. Tu belom kira video yang berunsurkan S**s kan? heheh apa pun ini adalah fakta berkenaan youtube yang sekurang-kurang kita taw dan jangan hanya taw guna jak. JOM!! baca..



1. Youtube dibinakan pada bulan februari 2005 oleh 3 orang bekas kakitangan PayPal, yaitu Chad Hurley, Steve Chen dan Jawed Karim. Masa ni orang lain sibuk nak sambut Valentine Day, dorang ni takda pasangan kali nak sambut tu yg bz buat youtiup.

2. Pada awalnya pejabat pusat Youtube terletak di tingkat atas sebuah restoran Pizza dan Restoran jepun di San Mateo, California. Biasanya kalau pejabat dekat restoran ramai pekerja yang ponteng pegi lepak restoran.

3. Video awal yang pertama kali di Upload di Youtube berjudul Me at The Zoo, menampilkan Jawed Karim di kebun binatang San Diego. Hingga saat ini video tersebut masih dapat disaksikan di youtube. Jadi korang boleh cari la ya video tu. Aku malas mau bagi link video tu.

4. Youtube melancarkan Beta test pada bulan Mei 2005, 6 bulan sebelum official launching yang dilaksanakan pada bulan November 2005. Tahun 2005 ni aku sibuk dengan aktiviti sekolah jadi aku memang tak taw menahu pasal youtube ni. Eh!! apa kes aku cerita pasal diri sendiri. Balik kepada topik..

5. Pada bulan julai 2006 atau 8 bulan setelah dirasmikan, tercatat 65.000 video baru di upload ke Youtube setiap harinya, dengan 100 juta views per hari. Naa berkembang sudah masa ni youtiup. Macam kena campur dengan ibu roti jak.

6. Pemilihan nama www.youtube.com mengakibatkan masalah bagi sebuah website dengan nama yang hampir serupa, www.utube.com. Pemilik website tersebut, Universal Tube & Rollform Equipment, mengajukan tuntutan terhadap YouTube pada November 2006 setelah mengalami kelebihan beban secara teratur yang diakibatkan oleh orang yang mencari video di YouTube. Fakta yang paling menarik, aku tak da kaitan dengan pemilihan tersebut, harap maklum.

7. Pada bulan Oktober 2006, Google Inc. membeli Youtube pada harga US$ 1,65 Billion. Aku masa ni memang tak da duit nak beli youtiup, jadi aku bagi peluang google beli. hahaha

8. Pada tahun 2007 Youtube telah menghabiskan Bandwidth menyamai besarnya Bandwidth keseluruhan internet di dunia pada tahun 2000. Bandwidth celcom broadband bernilai 5gb, kalau dah lepas akan bertukar menjadi siput berokban.

9. Pada bulan jun 2008 majalah Forbes memberitahu bahwa pendapatan Youtube selama tahun 2008 diperkirakan mencapai US$ 200 juta. Pendapatan nuffnang aku tak sampai RM20 pun hahahahah

10. Pada tahun 2008 Youtube mendapat penghargaan George Foster Peabody Award kerana telah menjadi Speakers Corners dan ikut berjasa dalam pengembangan demokrasi dan kebebasan berpendapat. Yes..Di Malaysia macam mana pula?

11. Ketika ini Youtube menjadi website online Video provider paling dominan di Amerika syarikat, bahkan mungkin di dunia, dengan menguasai 43 peratus pasaran. Diperkirakan 20 Jam durasi video di upload ke Youtube setiap minitnya dengan 6 juta views per hari. Naaa aku no komen bab yang ni. Tapi sekarang ni facebook pun dah makin naik juga sebagai tempat manusia yang ada pesbuk upload video mereka.

TAMAT

aku kata : aku tak payahlah sertakan mana aku jumpa benda ni..bersepah benda ni dengan pakcik google.

5 comments

February 7, 2011 at 4:32 PM

bagus info ni..lagi pun aku mmg malas mo baca info ni dlm bhsa inggeris.hahaha..

February 7, 2011 at 4:34 PM

Suka dengar cerita2 macam ni. =)

February 7, 2011 at 7:46 PM

1.65 bilion tu brader. Mark Zuckerberg kena offer 1 bilion dgn google dulu dia rejek buta2. sama macam gua.

February 8, 2011 at 6:54 AM

@PecahKata Eh Mark tu pun pernah kena offer juga? Xtaulah kalau 3 orang pengasas YouTube tu bergumbira sakan sekarang.. Goyang kaki beb royalti masyuk muahua3..

February 8, 2011 at 12:36 PM

wah....bagus sangat info nih :)

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...