Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Lelaki VS Wanita [Episod 5]

Saturday, February 19, 2011 0 ,000,000 terlepas cakap
Sedar atau tidak, dah masuk episod 5 lelaki VS wanita ni. Tak kusangka pla. Tak taw la sampai bila nak habis cerita drama ni. Ala kalau korang boleh layan cerita bawang besar dengan bawang india sampai beratus episod kenapa tidak boleh layan cerita ni kan? Apa pun ini bukanlah kes untuk melaga-lagakan dua kaum terbesar di Dunia ni. Tapi sekadar ice-breaking. Apa pun korang layan apa yang di bawakan dalam episod kali ni JOM!!! Zassssss..

Terdapat perbezaan antara lelaki dan wanita dari perspektif visual mereka. Menurut buku teks sekolah rendah kebangsaan Nepal yang bertajuk Why Men Don't Listen and Women Cant Read Maps karangan Allan dan Barbara Pearce, ada beberapa perbezaan yang boleh diperhatikan berkenaan mata lelaki dengan mata wanita. Perkara ini berhubungan dengan biologi dan kebiasaan yang berlangsung sejak ribuan tahun yang lalu. Maksudnya benda ni dah lama tapi orang buat dono jak.

1. Pandangan wanita lebih lebar, pandangan lelaki lebih tajam

Tak perlu aku huraikan lebih panjang, cuba korang jalan dengan boifren korang, korang perhatikan keadaan dia bila korang berselisih dengan pompuan seksi dan ehem.. pasti dan pasti mata lelaki akan memerhatikan awek yang tadi tanpa kelip. Padahal pompuan pun sama juga, kalau ada lelaki yang cukup ganteng lalu depannya kompom akan kagum juga. Tak beza ker? ada lah, pompuan tak perlu melirik memerhatikan lelaki ganteng tersebut kerana pandangan wanita itu lebih lebar dari pada lelaki iaitu menjangkau kira-kira 180'. Kenapa? sebab wanita mempunyai kerucut yang lebih di bahagian retinanya. Jadi lelaki yang selalu menjadi mangsa keadaan sebab di tuduh mata keranjang. Hahahaha..

Bagaimana pula dengan mata lelaki? Lelaki ni memliki mata yang lebih besar dan otak lelaki pula akan menyusun pandangan visual tersebut seperti terowong. Ala-ala teropong tu. Sebab itu lelaki memiliki pandangan yang lebih tajam dan lebih fokus serta jelas berbanding wanita.

2. Mata Lelaki lebih terang di dalam keadaan gelap.

Kalau dah waktu malam atau dalam keadaan gelap, tak payah la suruh aweks-aweks korang tu cari barang atau memandu. Kerana Mata lelaki memiliki kemampuan untuk melihat objek dalam keadaan gelap di 'UP' lagi dengan kemampuan istimewa otak kanan lelaki. Gurl pula biasanya memiliki kemampuan yang terbatas untuk melihat pada waktu malam dan gelap, keterbatasan ini menjadikan wanita kurang dapat menentukan arah, kelajuan kenderaan di waktu malam.

3. Mata wanita lebih melihat banyak perkara berbanding lelaki.

Konsep mudah yang aku cuba bawakan ialah, lelaki kan dari dahulu kala lagi bertugas untuk mencari makanan seperti berburu. Lelaki perlu lebih fokus terhadap binatang buruannya oleh kerana itu, otak telah menyempitkan lagi tahap kebolehan ini dengan menjadikan lelaki lebih fokus terhadap buruannya itu. Mudahkan?

Manakala wanita lebih banyak ditugaskan menjaga sarang (rumah) dan melakukan kerja-kerja dalaman rumah. Mata wanita ini telah berkolaborasi dengan otak mereka. Otak mereka mampu untuk memproses banyak data-data visual yang masuk melalui mata walaupun dalam ruang lingkup yang lebih luas. Jadi jangan hairan kalau wanita lebih mudah mencari barang hilang kerana otak wanita dapat memproses banya 'gambar' visual dalam satu-satu masa.

Buat masa ni itu saja ya. Hehe apa pun, lelaki dan wanita itu saling memerlukan antara satu sama yang lain. Jangan gaduh-gaduh hehehe

akan bersambung nantikan yer..

bagi yang telah terlepas episode yang lalu :

episod 1
episod 2
episod 3
episod 4

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...