Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Tips Jogging bagi newbie

Sunday, January 23, 2011 13 ,000,000 terlepas cakap
Petang tadi aku berjoggingan di Taman Rashidah Utama berdekatan tempat aku belajar. Mulanya aku tak nak joging di sana, tapi memandangkan aku dah boring Jogging di Tembok Besar China dan dekat gurun sahara, akhrinya aku membuat keputusan untuk jogging di taman tu. Aku minta puteri bunian aku cik 'zura' untuk temankan, dia kata dia gering, takpa, aku kol sahabat aku Barrack Obama, dia kata dia bizi uruskan hal pentadbiran di Tunisia yang mungkin akan mengganggu keamanan negara besar seperti amerika. Akhinya aku jongging seorang diri sambil menyanyikan lagu, "berdua dengan mu" acha septriasa punya lagu.


OK aku sebenarnya bukanlah seorang yang pakar sangat tapi aku nak kongsikan kepada korang yang baru nak berjinak dalam dunia jongging ni beberapa tips yang mungkin membantu korang. JOM!! belajar sama-sama

1. Pakaian yang sesuai dan tidak menjolok 'sarang tebuan'.

Korang jangan nak perasan nak pakai pakaian yang takda faedahnya. Pakailah pakaian yang sesuai termasuklah kasut jogging yang sesuai. Pemilihan kasut ni aku tekankan sebab penting untuk menjaga kaki korang tu. Kalau kasut yang tak sesuai nak di bawa berjoging kompom dan aku jamin korang takkan selesa dan kaki korang akan sakit. Tanya penjahit penjual kasut kat kedai tu, kasut jenis apa yang sesuai untuk jogging atau berlari.

2. Baca Doa

Yang ni mesti dan wajib. Mana taw kot-kot ada musibah sepanjang jogging tu. Tapi harap-harap tidak la terjadi sebarang malapetaka.

3. Warm-up dan regangan.

Korang warm-up dan buat regangan sikit-sikit. Warm-up ni penting, supaya body korang tu tak kena rasuk nanti bola joging nanti tak pasal-pasal ada yang pengsan nanti. regangkan bahagian sendi tulang belikat korang tu betul-betul nanti ada pula yang mengadu sakit-sakit, lepas tu mengaku terlanggar anak jin masa joging.


4. Mulakan dengan langkah yang kecil-kecil dahulu

Aku bila jogging ni selalu juga tengok orang yang joging semangat terus pecut laju-laju macam kena rasuk puakan niyang rapik jak. Hamboi!! bukan main lagi punya semangat yang merasuk. Jadinya, tak sampai 10 meter dah terkapus-kapus. Padan Muka!! Mulakan dengan langkah-langkah yang kecil-kecil dahulu mengikut kemampuan hati, perasaan dan kaki tangan korang tu.

5. Cari ritma larian

Korang ingat lagu dan melodi jak yang ada ritma? hahah jogging pun ada ritma taw. Apa tu ritma, ritma tu bagi aku adalah kemampuan korang untuk mengekalkan corak larian korang. Tak faham? ahaha maksudnya korang kena cari corak larian yang korang selesa bagi diri korang. Contohnya, kalau korang hanya mampu membuka larian dengan langkah yang kecil dan korang selesa teruskanlah, kerana itu lah ritma korang. Nasihat aku, jangan terikut-ikut dengan mereka yang memiliki kapasiti atau ritma yang jauh lebih baik daripada korang. Lagi satu, sekiranya korang rasa tidak mampu untuk berlari dan rasa-rasa denyutan jantung korang telalu laju macam kereta Ferraro Rocher korang berhenti dari jogging dan berjalan-jalan dulu untuk memperlahankannya kembali.


6. Minum air

Korang jangan lupa minum air sedikit. Sebab air penting untuk mengelakkan dehidrasi. Tapi dengan syarat jangan minum terus 3 tangki kapal selam korang bedal, cukupla seteguk dua untuk membasahkan tekak. Kalau minum banyak-banyak kompom korang takkan dapat lari lagi.

7. Cooling-down dan regangan

Cooling down tidak semestinya korang terus duduk dan santai-santai macam di tepi pantai. Korang kena jalan-jalan dulu untuk mengelakkan asid laktik berkumpul, nanti tak pasal-pasal ada korang mengalami kekejangan otot. Menggelupur korang tu macam terkena sawan. Berikan ruang kepada peredaran trafik darah dalam badan untuk kembali normal. Kalau rasa-rasa dah stabil trafik darah korang, teruskan dengan regangan bahagian otot yang paling banyak digunakan iaitu, bahagian kaki dan tangan

Lepas ni korang jogginglah dengan gaya yang tersendiri tapi jangan lupa tujuan asas untuk jogging adalah untuk kecergasan dan awet muda. Lepas ni ada sesiapa yang nak jogging dengan aku? cuba tunjuk ketiak? (angkat tangan) sebab aku boring joging sorang-sorang hahahah

13 comments

January 23, 2011 at 9:35 PM

trus sy malu maw p jog sdh oww...

January 23, 2011 at 9:38 PM

terima kaseh sahabatku..
hehe~menarik perhatian entri kau ni!

January 23, 2011 at 9:40 PM

@AmoreMio88 hahah kenapa pla ko mau malu? hahah pelik taw

@freakystar Erk?? heheh thanx rin..eh ko tukar pict baru ka??

January 23, 2011 at 9:42 PM

malu sbb manataw ko mksdkan sy yg pts nfs ...huhuhuhu

January 23, 2011 at 9:57 PM

@AmoreMio88 ahahah..bukan ko bh tu aku maksudkan..ada jg tu selalu aku tgo..kdg2 tu lucu aku tgo org mcm tu..

January 23, 2011 at 9:59 PM

ooo..ko maksudkan aku kah tu??
terimakaseh,ibrahim.

January 23, 2011 at 9:59 PM

yaa..pic bru.comel kan? :)

January 23, 2011 at 10:33 PM

@freakystar teda2 bh aku maksudkan ko.. hahaha

January 23, 2011 at 11:13 PM

sy jog msti dgr lagu.
kalau tidak kmpem pancit.

January 23, 2011 at 11:13 PM

sy jog msti dgr lagu.
kalau tidak kmpem pancit.

January 24, 2011 at 12:21 AM

@thebeybeh dgr lagu mmg bagus bagi sesetengah orang kerana ia dapat membantu memberi motivasi kepada diri..hehehe

September 6, 2012 at 3:10 PM

Saya pun nak on balik jogging nih. Badan dah mula rasa sakit-sakit.

January 23, 2013 at 7:47 PM

Salam.

Tahniah kerana memilih untuk berjogging. Jogging adalah senaman terbaik untuk menguruskan badan, selain membantu mengawal tekanan darah, gula darah dan kolestrol.

website saya di http://www.jomkitajogging.com membincangkan pelbagai perkara tentang jogging, dari teknik warm-up, postur jogging betul, sehinggalah pelan rahsia yang diberi nama Jogger 5000, yang boleh membantu anda BERJOGGING 5km/30minit TANPA HENTI DALAM 24 HARI LATIHAN!

berminat? layarilah http://www.jomkitajogging.com

Selamat Berjogging!

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...