Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Krisis Mesir ; mari doakan keselamatan pelajar kita

Monday, January 31, 2011 15 ,000,000 terlepas cakap
Aku terpanggil untuk menulis sesuatu mengenai krisis di Mesir. Mesir yang kita lihat sebelum ini aman seperti tiada apa yang berlaku namun kini ia telah bergolak. Aku tadi mendengar perbincangan rakan-rakan mengenai krisis ini, aku tahu sememangnya krisis ini amat-amat serius kerana ia memberikan impak yang cukup besar kepada dunia.

Sistem pemerintahan Mesir di bawah rejim Hosni Mubarak tiada bezanya dengan kerajaan Tunisia sebelum ini. Mereka melakukan penindasan terhadap rakyat, penipuan dalam pilihanraya, dan kesannya rakyat Mesir terus tertekan dengan kehidupan di sana. Ibarat bisul yang disimpan lama-lama, bila sudah masak akhirnya ia pecah jua. Kemarahan rakyat mesir tidak terbendung lagi dan akhirnya demonstrasi besar-besar telah diadakan seterusnya daripada demonstrasi inilah bermulanya kekecohan di negara Mesir. Apa yang pasti Rakyat Mesir menuntut Firaun Hosni Mubarak ini letak jawatan. Kenapa? sebab dia diktator, sekutu US dan penyokong kuat Israel. Sehinggakan ketika ini regim yahudi tu dah takut revolusi mesir ini akan menyebabkan satu lagi penyokongnya tumbang.

Apa yang pasti krisis ini telah menyebabkan mesir lumpuh sama sekali. Ekonomi, pelancongan, politik, pendidikan dan apa saja sistem dalam kerajaan Hosni Murtabak ini lumpuh sama sekali. Sesungguhnya keadaan di Mesir sangat teruk daripada apa yang pernah kita bayangkan. Jangan kita terbuai dengan isu Fasha Sendat berbikini, putus urat kentut kapel jer.

Korang yang terbaca blog aku ni secara eksiden harap-harap sebarkan dan kopi la ke blog korang, akaun pesbuk korang, twitter korang ker, kerana kita risau akan keadaan keselamatan pelajar kita yang lebih kurang 6000 orang dan ada sumber yang cakap 11000 orang. Mari kita lihat apa yang berlaku kat sana. Jangan korang anggap lagi selepas ini negara-negara timur tengah dan bumi arab itu aman.

1. Rusuhan, perarakan dan huru-hara berlaku hampir di setiap ceruk di bumi Mesir


2. Internet (pesbuk, email dll), telefon, perkhidmatan telefon bimbit, blackberry dan juga apa jenis komunikasi telah disekat oleh kerajaan mesir. Telah menyebabkan terputusnya hubungan dengan pihak luar. kesian family yang ada di Malaysia, korang semua banyakkan berdoa.

3. Lebih 5000 orang banduan terlepas. Ingat ini bukan cerita 'prison break' ini betul-betul, bukan cobaan. Dan dengar-dengar banduan ini adalah banduan berprofile tinggi dan mereka yang terlepas ini sememangnya ganas dan tidak semua dah bertaubat.

4. Pelajar Malaysia dirogol dan dirompak. Aku yang ni kurang pasti tapi aku harap gambar komen-komen kat pesbuk ni boleh jadi jawapannya.


5. Darurat dan krisis makanan dan mungkin kebuluran akan berlaku. Pada saat ini mana ada orang yang terfikir nak cari keuntungan berniaga. Kedai, pasaraya, klinik dan sebagainya semua tutup. Apa yang menyedihkan penyakit dan kemalangan berlaku.

6. Semua jenis perkhidmatan pengangkutan dan perkhidmatan awam turut terjejas. Lapangan terbang, balai polis, hospital dan apa lagi sekolah dan pusat pengajian tinggi semuanya diserang dan terpaksa ditutup.


Aku blog ngengsot kat blogArip aku terjumpa benda ni yang dia kata sendiri dia galakkan kopipes dan perlu disebarkan.
Salam Ariff, saya Nadia, a student in Egypt.

Ariff, kini saya berada di Malaysia kerana pulang untuk winter break, but when I got home, the condition in Egypt somehow got worse about the Hosni Mubarak thingy. Ramai yang sangka keadaan kat sana adalah okay, mengikut kata Jabatan Penuntut Kaherah Mesir dan Kedutaan Malaysia di sana, but there are parts that they don’t know:

Di tempat saya Mansoura, people got killed on the streets, houses are getting robbed and they are aiming to attack Malaysian students. There are about 6000 prisoners on the streets! Pelajar kita di Alexandria dirogol, airport dibakar dan anggota polis tidak lagi menjalankan tugas mereka.

Kita memohon supaya kerajaan Malaysia memandang serius hal ini. Bukan sahaja di Mansoura, malah di seluruh Mesir keselamatan rakyat kita terancam.

Segala update berkenaan keadaan di sana boleh dibaca melalui blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita

Jika ada cadangan di luar sana untuk membantu kami mendapatkan perhatian kerajaan Malaysia, sila hubungi Nurul Nadia Binti Md Zin di 017-3193923

Atau melalui:
Facebook: Nuvul Nadiva Dizavch
Twitter: DyyaDizarch
Blog: Nadia-ism
YM: nadia_mdzin2001@yahoo.com

Please let all Malaysians know about this. I will do the same but I need your help too especially to all the bloggers out there. May Allah save our citizens there.

- Nadia

kat sini aku tampalkan beberapa bahan bacaan untuk mengetahui lebih mengenai krisis ini.
krisis mesir
pesbuk~selamatkan pelajar kita di egypt
what happening in egypt
arifshah
obefiend

JOM!! kita tengok sedikit gambaran keadaan kat sana.

























































Marilah kita sama-sama mendoakan keselamatan rakyat malaysia kat sana. Lupakan seketika ketidaksefahaman politik dan fahaman. JOM ramai-ramai buat solat Hajat untuk mereka. Semoga Pelajar kita selamat dan semoga krisis ini cepat-cepat berakhir Amin.


15 comments

Anonymous
January 31, 2011 at 9:37 PM

aku pun ada buat entri pasal ni jugak.tapi tak semantap kau. sama2lah kita berdoa..aku gerun tau baca cerita ni..serius!takut sangat2.

January 31, 2011 at 9:41 PM

@freakystar eh yaka? bh nnt aku p baca lah..sama2 la kita doakan harap2 cepat berakhir..

Anonymous
January 31, 2011 at 9:46 PM

aku link kan entri kau di entri ku..
harap kau tak kesah.. :)

January 31, 2011 at 9:52 PM

@freakystar tak kesah..mmg kempen ni bertujuan nak sebarkan benda ni rin..ko klu blog ngengsot nnt jgn lupa sertakan link n3 ko tu..

January 31, 2011 at 10:33 PM

smoga semuanya akan baik2 saja..
aminnn...

January 31, 2011 at 10:34 PM

@p[A]n[A]d[O]L amin..heheheh doa adalah harapan kita semua

February 1, 2011 at 8:23 AM

Semoga rakyat kita di sana dilindungi Allah..
dan semoga urusan mereka dipermudahkan Allah..
sama2 kte brdoa..

Terbaru:
TERKINI: KRISIS DAN DARURAT DI MESIR, BUTAKAH KITA?HARGA MINYAK NAIK LAGI PADA 1 FEBRUARI 2011

February 1, 2011 at 9:08 AM

Knp bru skg dorg mau buat rusuhan???time c bush dlu dorg diam2 jak..time pacik aku yg da jd presiden USA skg ni(kononla) bru mau bsing..mntang2 pacik aku tu steady orgnya..mmmmm

February 1, 2011 at 11:11 AM

salam... terkejut mendegar kabar ini... semoga keadaan akan berubah dan kembali tenang... dan moga2 student2 malaysia di sana selamat dari segala bala...AMIN...

February 1, 2011 at 11:50 AM

kesian...ramai kwn study sana...rsaw pla...

February 1, 2011 at 8:07 PM

@ahsfantasy24Amiiinn..

@Finie Ramos hahaha obama tu sedara ko ka finie? hahahah lawak ni..

@miss Ejah Insya Allah.. mari panjatkan doa kepada yang Maha Kuasa

@Marcy Eh ya ka? ada dapat kontek??

February 1, 2011 at 8:34 PM

Slm.. sjak bila lg krisis ni ya? macam t'lambat aku tau... ngeri tgk gmbr2 keadaan d sna... hrp2 suma ok jak... :)

February 1, 2011 at 8:40 PM

@anne-nurain tak pasti, yang aku taw ia bermula sejak mendapat idea dari revolusi di tunisia untuk melakukan demonstrasi..

February 2, 2011 at 9:43 AM

emmm...sblah nenek angkat cucu anak buah adik tiri sblah abang seblah rumah jiran pakcik ku sblah mak ku yang kena plihara oleh bapa tiri sblah menantu angkat makcik c obama ba...

February 2, 2011 at 9:47 AM

@Finie Ramos Sis..jgn lupa melawat aku di hospital ar, aku jadi sewel kejap lepas baca komen ko ni hahahahha

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...