Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Didenda oleh guru : budak 11 tahun gantung diri

Friday, January 21, 2011 14 ,000,000 terlepas cakap
Ini aku nak kongsikan kepada korang yang bergelar guru atau bakal-bakal guru sebuah kisah yang benar-benar menyentuh hati aku. Ingat tak kisah berkenaan seorang remaja pompuan yang bunuh diri sebab rambut panjang? Kali ni aku nak bawakan kepada korang sebuah kisah bunuh diri lagi di negara tembok besar China. Aku harap sistem pendidikan di negara ini perlu diperbaiki lagi kerana kita risau ada kanak-kanak yang mungkin menjadi mangsa. Kisahnya macam ni..

Pada 29 disember yang lepas Zhou Zhou telah di paksa untuk tinggal di sekolah selepas waktu persekolahan untuk menyalin semula buku teks dengan tangan. Tidak sampai pukul 1 tengahari zhou zhou pun dibenarkan pulang ke rumah. Selepas makan tengahari, zhou zhou masuk ke bilik kemudian mengikat skaf (selendang) merah di bahagian atas pintu biliknya dan seterusnya mengakhiri hidupnya dengan menggantungkan diri. Zhou zhou 'pergi' tanpa meninggalkan sebarang kata-kata.


Rumah Zhouzhou dan sekolahnya, Wuliduo Primary School hanya dipisahkan oleh tembok batu. Ibu Zhouzhou cuba membuat panggilan kepada Cikgu Tang (Guru zhouzhou kot), namun panggilan tersebut tidak berjawab. Dia cuba untuk memanggil sehingga 3 kali namun masih lagi gagal. Akhirnya dia membuat keputusan ke sekolah tersebut, namun sekolah tersebut kosong dan sunyi. Setelah menanti beberapa ketika maka keluarlah Zhouzhou, ibunya terus mendapatkannya. Zhouzhou berkata
“Mommy, my tummy is really hungry, teacher punished me to copy lines from the textbook.”
Zhouzhou memberitahu ibunya bahawa dia telah menyalin semula buku teks berkaitan dengan (Language Training Materials) bermula dari topik 11-topik 14 dengan tangan. Jumlah muka surat pula ialah 7. (aku tulis karangan pu lenguh)


Sampai di rumah ibunya terus memasakkan anaknya itu makan tengahari. Kemudian, zhouzhou perlu kembali ke sekolah pada pukul 1:45 PM. Pada 1:20PM ibunya memanggil zhouzhou untuk bersiap ke sekolah namun tiada siapa yang menjawab. Ibunya hairan. Lalu masuk semula ke dalam bilik anaknya. Alangkah terkejutnya seorang ibu apa bila mendapati anaknya tidak memberi sebarang respon pernafasan atau denyutan nadi.
her son sat on the ground, tied tightly around his neck was his red scarf, the other end of the red scarf tied to the top of bedroom door.
Di atas meja Zhouzhou masih terdapat sisa-sisa kerja menyalin buku teks yang diarahkan oleh gurunya itu.
“See, even the filler content had to be copied. My child was afraid he couldn’t finish it all, his handwriting got sloppier and sloppier. I really don’t understand the point of copying these exercises”
Terdapat beberapa maklumat tambahan, antaranya ialah beg sekolah zhouzhou ke sekolah adalah seberat 7kg (untuk umur 11 tahun adalah gila).


Guru Besar Huang, menyatakan bahawa terdapat percanggahan cerita yang diterima daripada ibu zhouzhou dan cerita Cikgu Tang. Menurut Cikgu Tang pada kelas terakhir tengahari tersebut ialah kelas bahasa, Zhouzhou tidak menyiapkan tugasan semasa kelas itu. Oleh itu, cikgu Tang telah tinggal bersama Zhouzhou untuk mengajar Zhouzhou tugasan tersebut. Pada 12:30 PM apabila ibu zhouzhou menelefonnya, cikgu Tang telah mengarahkan zhouzhou untuk balik makan tengahari. Kes ini masih lagi dalam siasatan. Guru Besar sekolah tersebut berjanji untuk menyiasat kes ini dengan lebih telus.

dikisahkan di :newsqq

aku kata : GILA eh..hampir sama jg dendaan di negara kita. Ish tak sampai hati aku tgo budak sekolah pulang lambat, tulis tangan byk2 dan bawa beg sekolah berat-berat.

14 comments

January 21, 2011 at 3:21 PM

kesian giler...ngn budak kecik pun nak berkira...da banyak lagi cara tuk denda budak tu...kesian mak budak tu

January 21, 2011 at 3:30 PM

@CIK CIRA urm betol cira..aku mmg tak puas ati dgn cikgu jenis mcm tu [berdasarkan pengalaman] huhuh kesian kat budak tu..

January 21, 2011 at 4:15 PM

telampau takanan! ^^v

January 21, 2011 at 4:35 PM

@Akemi Siegel tu lah jg..aku rasa kalau tadi tu org dewasa yg kena denda, yg mati cikgu tu kali..

January 21, 2011 at 9:54 PM

pngajaran yg bgus . t aku jadi cigu ( isya-Allah ) aku nda kn buat anak murid aku gtu . hehe

January 21, 2011 at 10:34 PM

@Nana Liyana sama lah..aku dulu selalu kena denda mcm tu..kesian ni..

January 22, 2011 at 2:19 AM

hurmm bagi aku denda tulis tu ok daripada rotan..... tp kalau kena tulis balik berbab-bab tu melampau larr...

January 22, 2011 at 6:37 AM

@Zulkifly Omar bagi otot kanak-kanak yg masih muda mmg teruk jg dia kena denda ni zul..sbb aku dulu penah kena..seminggu aku tak boleh makan nasi..

January 24, 2011 at 9:56 AM

Dulu time sy darjah3, sy kna denda utk salin pkataan 'Excuse Me', 'Refrigerator', 'Congratulation', dn 2 lg pkataan yg sy da xingt...

stiap pkataan tu kna salin sbnyk 100x..ada 5 pkataan jd smuanya 500!!!tp nsib baik dsuruh buat drmah..esoknya kna hntr...

pas pulang dr skolah, kira2 jm 5pm sy n mom sy p buat la..(sy buat 250, mom sy buat 250 ~ HEHEHEHEHEHEHEH) trus ttiba black out n sgt gelap..kami pn mnyalinnya dlm kegelapan dgn bantuan lilin smbil sy menangis takut klu xsiap! huh!!~ Thanx mom~

January 24, 2011 at 1:17 PM

@Finie Ramos ahahaha kesian jg ko finie..tangan ko nda cramp ka??

January 24, 2011 at 1:58 PM

crap la..smpai nangis2 lg ba tu~HUUUUU

January 24, 2011 at 2:14 PM

@Finie Ramos ahaha tp nasib baik ko tak jadi macam budak tu taw..kalau tak, mesti cerita ko jadi bahan kisah di blog ku hehehe

January 24, 2011 at 2:36 PM

hahaha..syukur2 iman ku kuat~~~ klu x, xkn wujudla finieramos dlm dunia blog ni n xd la sy d sni meng-komen blog mu~

January 24, 2011 at 5:53 PM

@Finie Ramos hahaha tu la bha jg..kompom blog aku ni kosong semacam jak heheheh

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...