Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Tips untuk mengatasi serangan sakit jantung sekiranya seorang diri

Sunday, January 23, 2011 5 ,000,000 terlepas cakap
Tips ini amat berguna, walaupun aku tak pasti sebab aku bukannya seorang cardiologist untuk memastikan tips ini adalah betul atau tidak. Tapi sekurang-kurangnya masih ada cara untuk menyelamatkan diri sendiri (mereka yang ada sakit jantung). Memandangkan ramai yang terkena penyakit jantung ketika berseorangan tanpa sebarang bantuan sesiapa. Seseorang yang menghidap penyakit jantung dan terkena serangan pengganas jantung akan mengalami kesukaran untuk bernafas dengan betul (sesak nafas), dan golongan ini hanya memiliki masa lebih kurang 10 saat sebelum mereka hhilang kesedaran.


Walaubagaimanapun, mangsa ini mampu untuk membantu dirinya sendiri dengan membatukkan (betolka ni perkataan) diri secara berulang kali dan kuat-kuat. Satu tarikan nafas yang dalam dan panjang perlu diambil terlebih dahulu bagi setiap batuk. Batuk yang dilakukan hendaklah panjang dan dalam. (ala macam batuk orang tua-tua tu) seperti korang batuk berkahak yang korang kena tarik dalam-dalam lepas tu panjang pla tu.


Batuk dan bernafas hendaklah dilakukan berulangkali dan berselang 2 saat tanpa henti sehingga bantuan sampai atau sehingga pernafasan korang kembali normal.

Menarik nafas yang dalam memberi peluang kepada sistem kardio kita untuk mengambil bekalan oksigen dari paru-paru, manakala dengan membatukkan diri pula seolah-olah korang mendesak hati korang bergerak sedikit untuk darah korang kembali beredar.
A cardiologist says If everyone who gets this mail sends it to 10 people, you can bet that we'll save at least one life.

Apapun ini hanya sekadar tips~sekiranya ada pembaca yang memiliki ilmu dalam hal ini, apa kata kongsikan bersama pembaca yg lain.

dikisahkan di: healthtips


5 comments

January 23, 2011 at 12:25 PM

thanks for sharing the info...

January 23, 2011 at 12:30 PM

@Ina sama-sama hehehe

January 23, 2011 at 7:14 PM

wow.... sangat berguna....

January 23, 2011 at 7:30 PM

@LennMommaChubby tips ini kena rujuk pakar jantung jg hehehe aku ni kongsi apa yg aku jumpa momma heheh..

Anonymous
August 29, 2012 at 2:10 PM

thanks for the info...

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...