Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Jepun cipta HAL untuk orang lumpuh

Monday, December 27, 2010 2 ,000,000 terlepas cakap
Salam Petang hadirin dan hadirat sekalian,
Maaf hari ni aku tak dapat nak post benda-benda atau ceta-ceta sebab gigi cumil aku asyik saket jak. Korang yang dah penah sakit dengan gigi bongsu ni mesti dah rasa kan dahsyatnya huhuh. Ok lah sebagai post petang ni aku nak kongsi sikit tentang teknologi baru dari Jepun.

Walaupun Jepun ni kadang-kadang bengong juga dengan idea yang bukan-bukan dorang, namun obsesi mereka terhadap sains dan teknologi reka cipat sedikit sebanyak membantu masyarakat dunia. Buktinya, terbaru mereka telah mencipya sebuah lagi rekaan yang akan berguna kepada mereka yang lumpuh. Mereka telah mencipta satu sut robotik atau nama dalam i/c nya Hybrid Assistive Limb atau HAL.



Sut ini membantu si pemakai dengan memberikan kuasa kepada anggota badan menerusi deria pemantau yang mengantar isyarat kepada otak dan seterusnya ke otot dan akan membantu dalam menyokong pergerakan. Buat masa ini HAL memberikan dua pilihan iaitu : satu atau kedua-dua belah alat untuk kaki.





Seorang lelaki yang telah lumpuh selama 9 tahun akibat kecederaan otak akhirnya telah berjaya berdiri semula dengan bantuan alat ini (dgn izin Tuhan jg lah hehe). 50 hospital dan rumah orang tua di jepun telah mula menggunakan alat HAL ini tapi versi low-limb saja. Sewaan bulanan dikenakan iaitu 140,000-150,000 yen (1,600-1,800 dolar).


Untuk versi full body iaitu kaki dan tangan, alat HAL ini mampu untuk memberikan bantuan kepada penggunanya untuk mengangkat sebarang beban seberat 70kg (154 paun).



yang ni pla kata-kata ketua projek
“Developing robots without utilizing them in society would just be an extension of a hobby. What I develop should be part of society and benefit people… Many in the research and development field are motivated by their own interest…Research isn’t for just writing papers,” said Cyberdyne CEO Yoshiyuki Sankai, professor at the University of Tsukuba.


hehe HAL ni hanya akan dijual pada tahun 2015 secara komersial. Hehehe

Aku kata : tengok dah macam sut Iron Man la pla hahahah

2 comments

December 28, 2010 at 8:58 AM

huh! nnt org tu p kencing trus alat tu tkena air mati tekaran org ni..hahahah

December 29, 2010 at 7:50 AM

@Finie Ramoshahahaha..alalala finie..
jgn la bha ko cakap mcm tu kesian hahaha

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...