Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Kemalangan Simpang Pulai-Cameron Highland (Paling Dahsyat dalam sejarah)

Thursday, December 23, 2010 2 ,000,000 terlepas cakap
Mengejutkan. Negara kita baru-baru ini dikejutkan dari lamunan yang indah kerana berjaya melangkah ke perlawanan akhir pialah AFF Suzuki dengan kemalangan yang dikatakan oleh sesetengah pihak sebagai yang paling dahsyat di negara ini. Kemalangan yang meragut 27 korban benar-benar memberikan satu impak kepada negara. Belum pun reda kemalangan di Simpang Ampat dan di Genting Highland baru-baru ini, negara sekali lagi dikejutkan dengan satu kemalangan yang cukup tragis sehingga membabitkan kematian yang agak besar. Walaupun kisah ni aku kisahkan agak ketinggalan zaman sikit, tapi aku sendiri tidak pernah terlepas dari mengikuti perkembangan kisah sedih ini.


Menurut berita TV3 dan Astro Awani yang aku ikut tiap pagi, laporan penuh mengenai kemalangan dahsyat ini akan diperolehi selepas dua minggu manakala Institusi Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya atau MIROS (aku tak pernah tau pun badan ni wujud kat negara ni) dipertanggungjawabkan untuk menyelidik dan menyiasat punca nahas. Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata badan yang bakal dianggotai pelbagai agensi berkaitan juga diarah mengkaji keseluruhan struktur operasi kenderaan perdagangan di negara ini. Katanya, pengerusi dan anggota panel badan siasatan itu akan dilantik secepat mungkin selepas pihaknya mendapat nasihat daripada pejabat Peguam Negara.






Menurut siasatan awal, difahamkan bas tersebut dipandu laju selaju kereta ferari (<--sila abaikan kenyataan yang ni) sehingga menyebabkan pemandu (Omar Shahidan, 48) yang turut terkorban, hilang kawalan dalam pemanduan dan terus melanggar pembahagi jalan sebelum terbabas di seberang jalan arah bertentangan seterusnya terbalik di dalam longkang. Seperkara lagi yang perlu menjadi perhatian kita ialah bas tersebut sememangnya mempunyai ketinggian sama seperti ketinggian bas dua tingkat (double decker), ironisnya bas tersebut adalah bas biasa jenis (high deck). Mengapa kita dikaburi dengan ketinggian ini? Hal ini kerana bas dua tingkat berketinggian 4.2 meter manakala bas jenis 'high deck' pula adalah 4 meter sahaja. Memang ia seperti bas dua tingkat, tetapi sebenarnya aras atas saja tempat penumpang, sebaliknya di bahagian bawah adalah tempat menyimpan barang (BHarian cakap) tapi semalam aku dengar berita di tv sebelah atas adalah tempat barang sebab lebih kecil berbanding bahagian bawah tempat penumpang. Tak tau mana yang betul.


Dalam kejadian ini juga aku menemui dua kejadian dua benda ajaib. Yang pasti korang pun tahu bukan, salah satunya adalah benar-benar menunjukkan kuasa Allah Yang Maha Esa, iaitu dua mangsa kemalangan ini yang telah disenaraikan sebagai mangsa korban tetapi sebenarnya masih hidup lagi. Hebat bukan? yang kejadian satu lagi adalah kejadian yang aku anggap sebagai bangang sedikit. heheh hal ini kerana akhbar Kosmo melaporkan kakitangan hotel tempat mangsa tersebut menginap telah di iringi dengan burung gagak yang cukup banyak semasa mereka mendaftar masuk.
“Tambah misteri lagi apabila burung-burung tersebut tetap bertenggek di situ dengan membuat bising sepanjang malam tadi (kelmarin). Ketika itu, entah kenapa kami tidak pula cuba menghalau burung tersebut. “Senario tersebut mengundang keanehan kepada pekerja hotel dan pengunjung lain kerana ia seolah-olah salah satu babak di dalam filem yang selalunya dikaitkan dengan kematian seseorang,” ceritanya kepada Kosmo! semalam.
Haha Lucu kan? Ada ketahyulan sedikit di situ.


Namun apa pun yang pasti berikut merupakan pendapat aku mengenai kemalangan ini.

  1. Bas yang mempunyai ketinggian yang 4 meter tapi memiliki 6 bijik tayar jak. Logik ka?
  2. Bas berada dalam keadaan penuh (fully loaded)
  3. Konsep inersia menyatakan bahawa objek berat akan menyebabkan respon menjadi lambat. (betul ker teori aku haha)
  4. menurut bacaan aku pemandu masih berada dalam 'incompetent'
  5. Salah seorang mangsa mengatakan bahawa pemandu pada ketika itu memandu dalam keadaan laju dan bagi aku itu adalah kecuaian.
  6. Keadaan jalan yang memang agak bahaya juga. Cuba tengok gambar tu? bahaya tak??


Secara kesimpulan bagi teori aku yang tak da maknanya tu, sekiranya kita memandu dari Cameron Highland menuju ke arah Kuala Lumpur yang kita sedia maklum kita sedang meneruni bukit. Apabila brake ditekan pada masa itu, ia takkan berkemampuan untuk menahan tekanan dan dan ditambah lagi dengan keadaan kenderaan yang berat. Akhirnya menyebabkan kenderaan kita akan meluncur laju. Oleh itu, dalam masa yang sama kenderaan kita mungkin tidak menggunakan gear rendah dan ini akan menambahkan lagi kelajuan kenderaan tersebut. Jadi tidak harian hairan sekiranya kenderaan itu sukar untuk di kawal apabila cuba untuk melalui selekoh yang agak tajam dan ini akan memungkin kita melanggar pembahagi jalan dalam kelajuan yang agak tinggi.. Aku UP lagi dengan teori inersia aku tadi yang mengatakan objek yang berat akan sukar dikawal apabila berada dalam keadaan laju kerana respon yang lambat. Apa yang fahamkan pemandu bas memang tidak memandu dalam keadaan yang laju namun keadaan yang menyebabkan bas tersebut berada dalam kelajuan yang tinggi.

Semalam semua mayat 25 pelancong warga Thailand yang terbunuh dalam kemalangan membabitkan bas persiaran di Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands, Perak kelmarin dibawa pulang ke negara mereka dengan dua pesawat C-130 milik Tentera Udara Diraja Thailand hari ini. Selain 25 mayat terbabit, seorang daripada 10 pelancong Thailand yang cedera dalam kejadian itu juga dibawa pulang ke Bangkok menerusi penerbangan itu. Dalam memberikan penghormatan kepada mayat yang dihantar pulang itu, aku sedikit terkilang kerana pihak pengurusan syarikat pelancongan tersebut tidak hadir dalam upacara itu. Lepas ni kalau keluarga mangsa saman korang, baru korang tau. Padan MUKA.




Aku harapkan kejadian ini tidak akan menjejaskan hubungan dua negara berjiran ini. aku juga nak ucapkan tahniah kepada Perdana Menteri Thailand kerana berjaya mengatasi ketegangan di negara bergolak itu, yang sebelum ini telah menumpahkan banyak darah rakyatnya. Kesian. Janganlah negara kita macam tu. Kepada semua ahli politik, berpolitik lah dengan aman, janganlah jadi seperti anjing dengan kucing. Nasihat aku juga kepada semua penyokong politik, jangan ghairah dan taksub dengan falsafah politik korang tu. Aku pun minat juga politik tapi tak da lah macam korang sampai nak mengetepikan agama dan bangsa. Mencarut, mengutuk dan mengeluarkan kata-kata kesat, apa kes? kalau ko tau sangat falsafah politik korang takkan buat macam tu. Eh! apsal aku lari topik ni waaaaaa...

Sumber-sumber kisah sedih ini :beritasemasa,Bharian,utusanmalaysia dan TV. hahah
aku kata : kita tunggu saja apa kisah seterusnya. Takziah kepada keluarga mangsa.

2 comments

December 23, 2010 at 1:02 PM

HEBAT!! MM..sbnrnya aku ndak mgikuti crita ni sb aku slalu ketinggalan tgok brita utama tv sb aku smpai rumah dr opis slu lambat..mm, ksian kn...

December 23, 2010 at 1:09 PM

@Finie Ramoshahaha..ni lah rangkuman berita aku untuk kemalangan ni..aku simpulkan dalam satu kisah jak..hahha

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...