Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Bekas Menteri Besar Selangor di dakwa

Tuesday, December 7, 2010 0 ,000,000 terlepas cakap
SHAH ALAM: Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam berhubung pemilikan dua lot tanah dan banglo di Seksyen 7, di sini, bernilai RM6.5 juta tetapi diperoleh pada harga RM3.5 juta, tiga tahun lalu.

'hebat'..masih boleh senyum..


Manakala, pengarah syarikat Ditamas Sdn Bhd, Datuk Shamsuddin Hayroni yang menjual hartanah itu turut didakwa atas tuduhan bersubahat melakukan kesalahan itu dengan Dr Mohamad Khir.

Kedua-duanya mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Azhaniz Teh Azman Teh.

Mengikut pertuduhan, Dr Mohamad Khir, 45, didakwa memperoleh hartanah itu bagi diri dan isterinya, Datin Seri Zahrah Kecik, 45, dengan harga itu menerusi Shamsuddin yang mempunyai hubungan dengan tugas rasminya.


Tanah dan banglo itu dibeli Dr Mohamad Khir pada harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu dibeli oleh Ditamas Sdn Bhd dengan harga RM6.5 juta, pada 23 Disember 2004.


Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Panjang itu didakwa melakukan perbuatan itu di kediaman rasmi Menteri Besar di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, pada 29 Mei 2007.

Manakala, Shamsuddin, 52, didakwa bersubahat melakukan kesalahan itu dengan Ketua Pembangkang Selangor itu di tempat dan waktu sama.


Bagi pertuduhan itu, kedua-duanya didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail memohon mahkamah menetapkan nilai ikat jamin lebih RM1 juta memandangkan ia adalah kesalahan serius dan membabitkan jumlah yang amat besar.


Katanya, perbuatan itu juga dilakukan individu yang memiliki jawatan tinggi dalam masyarakat iaitu wakil rakyat yang seharusnya lebih mengetahui akan kesalahan itu.


“Saya berpendapat tidak kurang RM1 juta ditawarkan sebagai ikat jamin tertuduh. Sebarang nilai kurang dari jumlah itu adalah sangat tidak adil,” katanya.


Bagaimanapun, peguam bela mewakili Dr Mohamad Khir memohon jumlah RM50,000 dikurangkan atas alasan nilai ditawarkan itu adalah tidak munasabah.


Beliau berkata, tujuan jaminan adalah untuk memastikan kehadiran tertuduh dan bukannya untuk menghukum.


Azhaniz kemudian memerintahkan kedua-dua tertuduh masing-masing diikat jamin RM750,000 dengan seorang penjamin.


Mahkamah juga membenarkan kedua-dua kes itu didengar secara serentak dan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi pada satu tarikh yang akan ditetapkan kelak.


Pada prosiding semalam, Abdul Gani dibantu oleh Ketua Unit Pendakwaan Jabatan Peguam Negara, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah.


Manakala, Dr Mohamad Khir diwakili oleh peguam bela, M Athimulan dan Mohd Afifuddin Hafifi.


Shamsuddin pula tidak diwakili peguam bela.


Isu berhubung rumah mewah milik Dr Mohamad Khir sebelum ini mencetuskan kontroversi apabila Adun Sekincan, Ng Suee Lim mendakwa anggaran pembinaan kediaman itu melebihi kemampuan seorang menteri besar yang berkhidmat selama lapan tahun.

p/s: Diri tak terpimpin ada hati nak jadi wakil rakyat..

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...