Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Kaya Tapi Tiada Sarjana

Friday, December 10, 2010 1 ,000,000 terlepas cakap
Salam 1Ummah
Duit? Ceh soalan yang membawa makna harta benda. Nak dapat pulus kena lah kerja untuk dapatkan gaji kan? Kalau nak gaji besar ribu-ribu kenalah memiliki pelajaran yang tinggi mencacak ke langit biru. Iya ker? satu persoalan yang akan disangkal oleh sesetengah pihak. Malaz mau cerita berkilo-kilo, bazir air liur jak. Mari kita saksikan mereka yang kaya raya tanpa memiliki pelajaran yang tinggi, tanpa memiliki sebarang sarjana tapi bijak untuk menggunakan kelebihan otak anugerah Tuhan Yang Esa.

Berikut merupakan 10 orang millionair (tergigitku lidah sebut)yang tidak memiliki sarjana (bukan sarjan) berdasarkan business insider.

1. Bill Gates

Korang tak kenal ker? dah sah korang ni hanya taw berpesbuk. Ini ialah Bos Microsoft yang memiliki kekayaan sekitar US$54 milion. Gates sempat menuntut di Harvard University, namun hanya separuh jalan.

“Saya tabik terhadap para lulusan (Harvard) berlajar untuk memperoleh gelar kesarjanaan. Saya termasuk yang tidak hadir ke kuliah di Harvard tapi paling berjaya,” kata Gates.


“Saya rasa itu yang ingin saya ucap semasa perpisahan di kelas saya sendiri. Saya antara yang terbaik dari setiap orang yang gagal”.


2. Larry Ellison


Sumber kekayaan Ellison diperolehnya dari Oracle. Kekayaannya mencapai US$28 million. Ellison tidak menamatkan kuliahnya di University of Chicago.

Namun, uniknya dia dinobatkan sebagai Entrepreneur of The Year oleh Harvard University School of Business pada 1990.

3. Amancio Ortega


Kekayaannya banyak bersumber dari Zara/Inditex. Ortega yang tidak pernah memiliki pendidikan tinggi dan meraih gelar kesarjanaan tatapi berjaya mengaut kekayaan bernilai US$25 million.

Yang menarik, contoh perniagaan Ortega menjadi rujukan banyak sekolah perniagaan.

4. Christy Walton


Walton mengumpulkan jumlah kekayaannya bernilai US$24 million dari perniagaan runcit besar, Wal Mart. Dia pun tidak memiliki ijazah pendidikan tinggi.

Walton menjadi menyumbang dana untuk The Walton Family Foundation Charitable Support Foundation yang di antaranya untuk membantu mahasiswa dari Mexico dan Amerika Selatan untuk kegunaan menimba ilmu di perguruan tinggi Amerika.

5. Karl Albecht


Kekayaannya yang bersumberkan dari ALDI mencapai US$23,5 million. Kejayaan Albrecht juga tidak disebabkan dengan gelar kesarjanaan perguruan tinggi.

Dia sempat bertugas ketika Perang Dunia II untuk tentara Jerman. Kejayaan perniagaan yang dikembangkan bersama saudara lelakinya , ditimba dari pengalaman di medan perang .

6. Ingvard Kamprad


Melalui IKEA, Kamprad berjaya megumpul kekayaan hingga US$23 million. Sedangkan, dia tidak memiliki pun gelar kesarjanaan.

Diawal kejayaannya bermula di kota Stockholm Sweden, ketika masih berusia 17 tahun. waktu itu, dia membeli pemetik api dengan harga murah dalam jumlah besar. Seterusnya dia menjual secara runcit untuk memperoleh keuntungan.

7. Li Ka-Shing


Dari perniagaan real estate dan sejumlah pelbagai usaha lainnya, taipan Hong Kong ini memiliki kekayaan US$21 milllion. Tanpa perlu memiliki gelar sarjana, perniagaan Li Ka-shing mencapai kejayaan luar biasa.

Bahkan, Li Ka-shing tidak menghabiskan pengajian sekolah menengah pada usia 15 tahun. Dengan menumpukan penjualan bunga-bunga plastik, dia menjadi tumpuan ekonomi keluarganya.

8. Liliane Bettencourt


Kekayaannya mencapai US$20 million. Tanpa memiliki gelar sarjana, Bettencourt berjaya mentadbir L’Oreal.

perniagaan hasil dari warisan keluarganya.
“Mengapa harus belajar di peringkat tinggi, kalau Anda mewarisi perusahaan kosmetik terbesar di dunia?” tanya dia.


9. Lee Shau Kee


Firma perniagaan yg besar dalam perniagaan real estate ini tidak perlu pendidikan tinggi untuk menjadi peniaga berjaya.

Dengan kekayaan sekitar US$18,5 million, Lee Shau Kee justru banyak memberi biasiswa bagi sejumlah mahasiswa perguruan tinggi dan universiti di seluruh dunia melalui Lee Shau Kee Foundation. Bahkan, dia banyak menerima gelar kehormatan.

10. Michele Ferrero


Melalui perniagaan coklat yang popular di dunia, Ferrero Rocher, kekayaan Michele Ferrero meningkat hingga US$17 million.

Ferrero tanpa perlu memiliki pendidikan tinggi untuk mengurus perniagaan makanan yang kebanyakan digemari kanak - kanak.

Dikisahkan Oleh :sakura something@syok.org

1 comment

December 10, 2010 at 4:42 PM

dah memang rezeki :D

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...