Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Insiden bila berhenti merokok

Monday, December 13, 2010 2 ,000,000 terlepas cakap
Merokok bukan lagi satu tabiat atau sikap tetapi telah menjadi satu budaya dalam diri perokok itu. DI mana-mana pun kat atas muka bumi kita akan temui perokok atau rokok. Bahayanya tak payah cakaplah, perokok sendiri pun taw apa bahaya tembakau yang mereka sedut. Aku sendiri boleh rasakan bahawa untuk seorang perokok berhenti daripada merokok itu adalah sesuatu yang mustahil dan cabaran yang paling getir. Kita tak boleh salahkan mereka dan memaksa mereka untk berhenti, namun memotivasikan mereka adalah yang paling terbaik dan penting. Aku harapkan apa yang aku kongsikan ini akan dapat memotivasikan perokok-perokok tegar di sana. Mari kita baca JOM!!

Dalam masa 20 Minit:
Tekanan darah kembali normal.
Denyutan nadi kembali normal normal.
Suhu badan pada tangan dan kaki kembali normal.

Dalam masa 8 Jam:
Paras karbon Monoxida di dalam darah kembali normal.
Paras oksigen di dalam darah meningkat ke paras normal.
Bau pernafasan perokok hilang.

Dalam masa 24 Jam:
Peluang anda untuk diserang sakit jantung sudah menurun.

Dalam masa 48 Jam:
Saraf baru akan menumbuh kembali.
Kemampuan and untuk menghhidu dan merasa akan bertambah.


Dalam masa 72 Jam:
Saluran tenggorok lebih rehat dan pernafasan lebih selesa.
Pengisian paru-paru bertambah dan menjadikan mudah untuk menjalankan aktiviti lasak.

Dalam masa 2 minggu – 3 minggu:
Peredaran darah bertambah.
Berjalan terasa lebih mudah. (tidak terasa bergoyang)
Fungsi paru-paru meningkat pada paras 30%.

Dalam masa 1 bulan – 9 bulan:
Batuk, hidung tersumbat, kelesuan dan pendek pernafasan akan menurun.
Pada keseluruhannya paras tenaga badan mulai meningkat.

Dalam masa 1 tahun:
Bahaya jangkitan kuman saluran jantung separuh daripada perokok.

Dalam masa 2 tahun:
Risiko serangan jantung menurun hampir ke paras normal.

Dalam masa 5 Tahun:
Kadar kematian kanser paru-paru bagi yang menghisap sekotak rokok sehari menurun hampir separuh daripada bukan perokok.
Risiko serangan strok telah berkurangan.
Risiko kanser mulut, tekak dan saluran kerongkong sudah separuh daripada orang yang tidak merokok.


Dalam masa 10 Tahun:
Kadar kematian akibat kanser paru-paru hampir sama dengan orang yang tidak merokok.
Sel-sel yang bakal menjadi barah sudah digantikan.

Dalam masa 15 Tahun:
Risiko serangan kuman saluran jantung telah menyamai orang yang tidak pernah merokok.

P/S : Yakinlah anda mampu mengubahnya hahahah
Iklan ini di bawakan khas oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
hahaha

2 comments

December 13, 2010 at 6:35 PM

thanks infonya
bw
hoping you visit my blog and comment in my posting too

December 14, 2010 at 9:57 AM

adui! gmbr sapa la tu!!

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...