Segera update kepada anda

Giler!! seramai sedang membongkar cerita-cerita mengarut yang ada blog ni.

Sabah miskin sebab pemimpinnya

Sunday, December 12, 2010 6 ,000,000 terlepas cakap
Ingatkah dengan post aku yang dulu tu? Ala yang bank dunia isytihar sabah negeri termiskin?. OK yang nikan kira kisah sambungan kisah yang dulu tu lah huhuh.


Bekas pengasas Umno Sabah, Datuk Karim Ghani mengakui kesahihan laporan Pemantauan Ekonomi Malaysia (MEM) oleh Bank Dunia, bahawa Sabah dikategori sebagai negeri paling miskin di Malaysia, lapor TV Selangor.

Laporan berkenaan menyebut Sabah yang mewakili 10 peratus penduduk Malaysia mempunyai 40 peratus daripada rakyatnya dikategorikan sebagai miskin.

Sehubunganitu, Karim juga yang menyanggah kenyataan Unit Perancang Ekonomi (EPU)Negeri Sabah yang menafikan laporan MEM berkenaan.


Pemimpinyang pernah sama-sama berjuang bersama tokoh kemerdekaan Sabah, Tun Datu Mustapha Datu Harun itu berkata masalah wujud disebabkanperjanjian ketika pembentukkan Malaysia tidak ditunaikan.

"Sabah negeri kaya, yang miskin rakyatnya dan yang kaya juga pemimpinnya.Laporan Bank Dunia itu yang betul," katannya yang berhasratmenghidupkan semula Usno

Berhubung tindakan EPU menyanggah laporan tersebut, Karim berkata ini keranakerajaan BN sengaja tidak mahu mengakui rakyat Sabah miskin.

"Kenyataan yang asyik diulang-ulang oleh pemimpin Sabah, hujung tahun ini semua rakyat sudah keluar daripada kemiskinan.

"Sabah kaya...kita ada minyak, ada kayu balak, ada kelapa sawit tapi rakyatnya miskin disebabkan pentadbiran yang tidak betul.

"Yang dimajukan cuma bandar dengan bangunan yang mencakar langit tetapi di luar bandar, orang masih lagi merempat.

"Seperti di Batu Sapi, kalau kita tengok tempat orang Islam di sana, air mata saya pun menitis kerana merempat sedangkan Batu Sapi itu tempat Ketua Menteri, banyak dengan kayu balak dan kelapa sawit," katanya.

Dakwa Karim lagi, Umno-BN sengaja membiarkan rakyat Sabah di dalam keadaan daif supaya undi mereka senang dibeli setiap kali pilihan raya diadakan.

"Ini adalah soal kepimpinan, kalau pemimpin mentadbir dengan baik, apa parti pun baik tetapi sejak tahun 1985 keadaan rakyat Sabah bertambah buruk. Rata-rata pekerja di Sabah, berpendapatan kurang daripada RM 500 kecuali pegawai kerajaan dan para pimpinan atasan," katanya.


Beliau juga membidas projek mega seperti membina terminal lapangan terbang yang berharga RM 1.2 bilion yang dakwanya tidak memberikan manfaat kepada rakyat Sabah terutamanya yang tinggal di kampung-kampung yanglangsung tidak pernah menjejak kaki ke terminal tersebut.

"Projek mega memang nampak indah tapi projek di kampung, apa yang ada.

"Buat jalan raya tapi tidak mendatangkan hasil kepada rakyat jadi macam manahendak menambah pendapatan rakyat supaya dapat keluar daripadakemiskinan," katanya lagi.

Dikisahkan di : Malaysiakini


Penekanan
"Ini adalah soal kepimpinan, kalau pemimpin mentadbir dengan baik, apa parti pun baik tetapi sejak tahun 1985 keadaan rakyat Sabah bertambah buruk. Rata-rata pekerja di Sabah, berpendapatan kurang daripada RM 500 kecuali pegawai kerajaan dan para pimpinan atasan," katanya.


Keluhan hati : memang betullah. Datuk tak cakap pun kita yang tinggal di Sabah memang nampak bahawa hanya sesetengah tempat saja yang maju. Projek mega yang bukan-bukan itu yang di kejar.

6 comments

December 14, 2010 at 10:05 AM

i like this post! Tp, aku tetap cintakan SABAH...
ps: tgu la kita jd pemimpin kali, bru sabah ok..heheh

December 14, 2010 at 10:32 PM

@Finie Ramos
thanx..heheh
ya tunggu generasi yang lebih mementingkan rakyt daripada keperluan peribadi..

January 22, 2011 at 7:49 AM

Huhu..dunia..duniaa...kesian Sabahku..sobs3x!

January 22, 2011 at 11:03 AM

@SheNn apa boleh buat shenn..ni lah ruginya kita hahahah kesian kan..

January 30, 2011 at 1:35 PM

mantap!!!!! kalu dabel six 2 xda dlm sejarah... k0np0m sabah tidak merana..

January 30, 2011 at 1:55 PM

@Are_NeeF_Bai btol tu nip..sokong hehhe

Post a Comment

Korang rasa ada sesuatu yang nak di katakan? jangan simpan, kongsikan bersama...